Da li će to ubiti zlatnu koku auto industrije?
Model S sedan (limuzina) je zamišljen kao „aplikacija na točkovima“. Iako zvuči kao marketinški trik iz Silikonske Doline, očigledno je da nije reč samo o sloganu. Softver koji je ugrađen u motor omogućava automobilu da povezivanjem na internet sam dijagnostifikuje kvar. Takva vozila mogu da preuzmu nadogradnje svog softvera ili čak neke nove programe. Potrebe za zamenom ulja neće biti, jer neće biti ulja u motoru.
Mogućnost da se auto popravi preko softvera je ključna prednost kod ove tehnologije, s obzirom da ova vozila imaju toliko tehnologije koju klasični mehaničari nisu u stanju da sami održavaju. Mada kod motora bez unutrašnjeg sagorevanja i nema baš mnogo šta za popraviti. Pa je zapravo ovaj automobil samo jedna velika baterija, a bez spoljnog omotača on je ništa manje nego mobilni telefon na točkovima.
Dakle, nema varnica i svećica, nema filtera za vazduh, pumpe za gorivo i sl. Ukratko, Teslino čudo nema u sebi delova koji vas primoravaju da vozite auto na servis.
Ali Teslino vozilo vam ipak ne garantuje da vam određeni servis neće biti potreban. Iz kompanije ipak savetuju da pregledate motor na pređenih 20 000km. Uz ovaj model auta ponuđen vam je i plan servisa čija se cena smanjuje ukoliko platite za nekoliko godina unapred. Taj servis, između ostalog, obuhvata zamenu diska kočnice i brisača. Kompanija, daljinskim putem, prati rad vašeg motora i javlja vam kada problem postoji. Teoretski najveći problem predstavlja zavisnički odnos sa kompanijom koja vam je napravila automobil, jer samo ona zna i da ga popravi. Tesla ipak predlaže povoljnosti za plaćanje održavanja, kao i garanciju koja važi bilo da ste servisirali auto ili ne.
Na Godišnjem sastanku Tesle jedan akcionar je pitao osnivača Elona Muska da li to znači da će se ova kompanija transformisati iz klasnične auto dilerske industrije u kompaniju sa ozbiljnijim perspektivnijim planovima. Musk je odgovorio da će potrošačka želja za boljim uslovima kupovine i konzumacije automobila ipak pobediti tradicionalne franšizne modele kakvi su zastupljeni u SAD kakvi se ne uklapaju u Teslinu viziju: „Naša filozofija nije da pravimo profit od servisa“.
Akcionari su pozdravili ovu akciju naročito ako uzmemo u obzir stanje Teslinh akcija poslednjih par godina na tržištu. Za sada Tesla pravi samo luksuzne automobile, ali ako počne izradu automobila koju prosečan čovek sebi može da priušti, tradicionalna filozofija auto dilera će biti prevaziđena.
Foto: Car and Driver