• Vruć asfalt jede zimske gume

    Veliki broj vozača smatra da je promena guma u letnjem periodu samo još jedno otimanje novca od naroda te će oni nastaviti da voze automobile sa zimskim gumama. Kao dokaz da to nije tačno, pokazuju sledeće činjenice.

    crnilo-za-gumeUpoređene su performanse letnjih i zimskih guma u različitim situacijama, poput kočenja, stabilnosti i buke tokom vožnje prvo sa letnjim, a potom sa zimskim gumama. Rezultati su nedvosmisleno pokazali da je vožnja sa zimskim gumama tokom leta i te kako opasna, a i ove gume se na vrućoj podlozi mnogo brže troše. Tako da će svi oni koji planiraju da nastave da voze sa zimskim gumama doći u situaciju da ih vrlo brzo menjaju kako bi ispoštovali zakonske obaveze o dubini šare, ali i kako bi imali dobre performanse kada padne sneg.

     

    Letnje gume su neuporedivo sigurnije i kada pada kiša. Testirano je kočenje pri brzini od 100km/h na suvoj i mokroj podlozi. Automobil sa zimskim gumama pri testu na suvoj podlozi imao je put kočenja 48,6m, dok je automobil sa letnjim gumama u istim uslovima imao trag kočenja od 39,6m. Automobil sa letnjim gumama se na istom testu zaustavio čak devet metara ranije. Ovde ne treba trošiti reči, jer svima je jasno koliko je opasno kočiti i zaustaviti se sa devet metara zakašnjenja – to je dužina čitave dve velike limuzine. Na istom testu ali po kiši automobil sa letnjim gumama zaustavio se posle 56,1m, a sa zimskim mu je trebalo skoro pet metara duže, odnosno 60,7 metara.

    Zimska guma se brže troši tokom leta

    Zimska guma je napravljena od mekše smeše kako bi zimi, kada su niske temperature, zadržala svoje performanse i da ne bi očvrsla. Tokom leta, njena mekša smeša ima problem jer se usled vrućine mnogo brže greje i troši. Takođe, utisak iz vožnje je kao da vozite po sunđeru upravo zbog poprečnih kanala na šari zimske gume koji su tu da bi obezbedili bolju trakciju po snegu.

    Letnja guma je sigurnija na vrućoj podlozi

    Kada se uporedi prosečna brzina potrebna da se prođe jedna unapred određena krivina sa letnjim i zimskim gumama, auto sa letnjim gumama pređe krivinu sa 102,6km/h, a auto sa zimskim gumama sa 100,9km/h. Dakle, razlika u stabilnosti postoji jer zimske gume jednostavno nemaju dovoljno dobro držanje na vrućoj podlozi poput letnje gume i rizikuje se izletanje sa puta.

    Merenjem nivoa buke pri vožnji od 80km/h došlo se do podatka da letnje gume prave buku od 67.31 dB, dok zimske gume prave buku od 70,6 dB, odnosno vožnja sa zimskim gumama tokom leta je dosta bučnija, čime narušavamo komfor u vožnji.

    Zakon o saobraćaju obavezuje sve vozače da u periodu od 1. novembra do 1. aprila na svom vozilu imaju sve četiri zimske gume. Međutim, Zakon nas ne obavezuje da u narednom periodu imamo letnje gume, ali praktični testovi pokazuju zašto je to sasvim razumna odluka.

    Zaključak je taj da je daleko isplativije imati set zimskih i letnjih guma, nego cele godine voziti zimske koje će se drastično brže trošiti pa će se, samim tim, brže morati uzimati nove sa propisnom dubinom šare.

    IZVOR: Mojauto