Nijedna auto-škola u Srbiji od 25. oktobra nema dozvolu za rad na poslovima osposobljavanja kandidata i polaganja vozačkog ispita, rekao je zamenik načelnika Uprave saobraćajne policije MUP-a Vladimir Rebić.
Problemi su se javili zbog toga što Zakon predviđa sledeće:
● poligon za obuku vozača mora imati 440 kvadratnih metara,
● učionica 25 kvadratnih metara,
● prostorija za administrativne poslove 8 kvadratnih metara.
Kako se čini, naveći problem predstavlja propisana veličina poligona, koju samo u Beogradu ne može da ispuni oko 90 odsto škola.
Rebić je dodao i da su pravilnici kojima se uređuje osposobljavanje kandidata za vozače doneti u maju 2012. godine, kao i da je od tada do 25. oktobra ove godine, proteklo je godinu i po dana, što je period u kome su sve auto-škole imale priliku i mogle da se pripreme za osposobljavanje kandidata po novim uslovima. Od maja prošle godine do oktobra ove godine, auto-škole su trebale da iskoriste za ispunjavanje svih uslova predviđenih pravilnikom, pre svega obezbeđivanje infrastukturnih uslova za rad, kao što su obezbeđivanje poligona, učionica, vozila, potrebnog stručnog kadra predavača teorijske nastave…
Kako je objasnio, zahtev da svaka auto-škola ima odgovarajući pologon sa najnovijim standardima odlaže na period od godinu dana, što znači da će sve škole moći da rade na poligonima na kojima su do sada radile, uz uslov da bude obezbeđena adekvatna saobraćajna signalizacija.
Na godinu dana su odloženi i propisi koji se odnose na obavezu posedovanja takografa u svim vozilima, a to se pre sega odnosi na vozila B kategorije, kao i indikatora za duple komande, što su dva uslova koja su odložena do oktobra 2014. godine.
Za pola godine, odnosno do aprila 2014. godine, rekao je Rebić, odloženi su propisi koji se odnose na obaveznost posedovanja informatičke opreme koja omogućava savremeniji način polaganja vozačkih ispita.
Od 30 pregledanih auto-škola u Srbiji nijedna nije ispunila uslove za rad, kažu u MUP-u. Pre uvođenja nove uredbe o preregistraciji koja važi od petka, postojalo je čak 2.000 auto-škola u Srbiji, a samo njih 100 dalo je zahtev za preregistraciju.
Procedura licenciranja je u toku, komisije su danas na jugu Srbije, a u auto-školama kažu da je mala verovatnoća da će bilo ko dobiti licencu.
Komisije za licenciranje MUP-a Srbije već su pregledale skoro trećinu prijavljenih škola. Mnoge od njih imaju i učionice i računare, video-nadzor, ispravne poligone, ali im nedostaju školovani predavači za teoretsku nastavu, iako je, kažu u MUP-u, za pripremu bilo dosta vremena.
„U nekom periodu, prethodnih dvadesetak godina, auto-škole nisu držale časove teoretske nastave i očigledno je da se predavači teoretske nastave nisu adekvatno spremili. Prilikom utvrđivanja uslova nisu pokazali dovoljno znanja i u ovom trenutku nijedna auto-škola nema dozvolu“, rekao je Rebić.
Kada će auto-škole ponovo početi da vrše obuku kandidata i dalje se ne zna.
„Školama je sada praktično istekla dozvola za rad i dok ne dobiju novu, ne mogu da rade. Međutim, to bi moglo da potraje. Mi smo među prvima podneli zahtev, ali nas još niko iz Ministarstva nije pozvao da zakaže termin kada će doći da provere ispunjavamo li sve uslove“, objasnili su u jednoj auto-školi u Beogradu. Međutim, veliki je broj kandidata koji su obuku započeli pre nego što je došlo do zatvaranja. Šta će biti sa njima – da li će oni koji su već prošli deo obuke, morati da je obnove, da li će morati ponovo da plate?
„Oni koji su prošli deo obuke mogu da dobiju potvrdu o tome. Ako su, na primer, vozili 15 časova do sada, mogu da dobiju potvrdu i da ostatak tih časova završe u bilo kojoj auto-školi. Pritom, neće morati da plaćaju punu cenu časova, već samo onoliko koliko im je ostalo do kraja obuke“, objasnili su u auto-školi. Takođe, novi kandidati mogu da se upišu, ali obuku će započeti tek kada škola koju su odabrali, dobije novu dozvolu za rad.