Da na naše tržište iz inostranstva dolazi većina oštećenih vozila, potvrđuju i sami prodavci. O obimu oštećenja oni uglavnom ćute, pa su veštine prepoznavanja „pohabanosti“ vozila nešto što vam sigurno može uštedeti novac na dug rok.
Ne žurite sa odabirom: Ukoliko ne znate mnogo o automobilima ne idite sami u kupovinu. Bez saveta iskusnijih prijatelja i detaljnog pregleda majstora kupovina je veoma rizičan potez. Pre odlaska kod prodavca kupac treba da se postavi tako da on kupuje auto i da on postavlja većinu uslova.
Automobil iz uvoza: Ako kupujete automobil koji je uvezen iz Evrope, vrlo je verovatno da je prešao dosta kilometara u raznim vremenskim uslovima i takva vozila sigurno traže manja ili veća ulaganja. Automobili sa benzinskim motorima su uglavnom prešli oko 150.000 km, za razliku od dizela koji najčešće imaju dvostruko veću kilometražu. Trebalo bi da znate da je od pređene kilometraže mnogo važnije od koga kupujete automobil, kako biste mogli da proverite stanje motora u ovlašćenom servisu. Suština leži u odgovoru na pitanje koliko još motor može da služi, a ne koliko je motor do sada pregurao. Zbog toga, u ovlašćenom servisu pitajte u kakvom je stanju motor, da li je uskoro potrebno nešto zameniti i koliko je okvirno ostalo do generalnog servisa.
Karoserija: Nejednaki zazori između školjke automobila i vrata (i haube), na levoj i desnoj strani, su siguran znak da je auto bio havarisan i da su neki delovi na njegovoj karoseriji promenjeni možda i nekoliko puta. Moguće je i da je pretrpeo ozbiljne deformacije usled udara. Tragovi velikih oštećenja mogu biti vešto sakriveni, ali se oni najteže sakrivaju na donjem delu vozila. Bilo kakvi varovi na karoseriji znače da su neki delovi na školjci naknadno spajani. Automobili starosti do 6 godina ne bi trebali da imaju tragova korozije. Ako korozija ipak postoji to je najčešće znak pretrpljenog fizičkog oštećenja, naročito obratite pažnju na motorno odeljenje i prtljažnik. Takođe, nije na odmet proveriti oznake na staklima, farovima i žmigavcima. Originalni delovi imaju znak proizvođača automobila na sebi.
Obavezno treba otvoriti gepek, podići tapacirung i pogledati prostor pored i oko rezervnog točka, gde se obično vide deformiteti nastali usled udarca od pozadi. Zabluda je da automobil star više od pet godina nema nijednu ogrebotinu. Ako je takav, znači da je komplet prefarban i da je bilo većih oštećenja.
Gume: Ukoliko su pneumatici istrošeni više sa jedne strane, znači da trap nije dobro centriran. Osim toga, na osnovu potrošenosti može se znati nešto više o verodostojnosti brojača kilometara. Svaki dobar poznavalac automobila složiće se sa konstatacijom da su pneumatici jedan od najvažnijih elemenata za sigurnost u vožnji.
Tapacirung: Izlizani ili čak pocepani tapacirunzi na sedištima ili vratima mogu biti pouzdan pokazatelj upotrebe automobila. Ako sedišta imaju presvlake bilo bi dobro da ih skinete i proverite u kakvom su stanju sedišta. Pažljivo pogledajte i sigurnosni pojas jer pohabanost njegovih ivica takođe govori o vremenu upotrebe automobila.
Motor: Ukoliko je deo oko motora skoro opran to nije baš dobar znak jer je prodavac možda na taj način hteo da prikrije određene tragove. Otvorite poklopac za ulje na motoru. Beli kondenzat na poklopcu ukazuje na pojavu vode u motoru, što znači da motoru predstoji generalna popravka. Ako iz otvora za ulje izlazi dim dok motor radi, to je znak da nešto nije u redu sa karikama, ventilima ili klipovima. Ispravan motor mirno radi na leru, a najbolji način je merenje kompresije koja bi trebala da bude jednaka na svim cilindrima i da odgovara fabričkoj. Posmatrajte boju izduvnih gasova dok motor radi. Plavičasti izduvni gasovi ukazuju na pojavu ulja i pohabanost motora.
Amortizeri: Pokušajte da višestrukim pritiskanjem zaljuljate jedan kraj automobila. Ako su amortizeri neispravni vozilo će se lako zaljuljati. Kada prestanete da ljuljate automobil, dobri amortizeri u veoma kratkom vremenskom periodu zaustavljaju vozilo. Loši amortizeri dozvoljavaju vozilu da napravi još par sitnih oscilacija. Takođe, skakutanje i lupanje točkova tokom vožnje po lošijem putu ukazuje na dotrajalost amortizera. Ako su na točkovima loši ležajevi iz točkova će se čuti brujanje i biće neophodna zamena ležajeva. Nagnut automobil na ravnoj podlozi može značiti da uskoro treba zameniti i opruge.
Kilometraža: Tačnu pređenu kilometražu je praktično nemoguće utvrditi, ali je pomoću najmodernije dijagnostike moguće okvirno proceniti da li je vozilo za svoj datum proizvodnje prešlo više ili manje kilometara od proseka, kao i to da li je bilo nekih ozbiljnijih intervencija. Od svega je najlakše utvrditi da li je automobil bio havarisan, jer se specijalnim instrumentima brzo utvrđuje debljina laka, koja mora biti jednaka na svim delovima karoserije.
Unutrašnjost: Unutrašnjost vozila takođe može da otkrije dosta. Istrošenost papučica uvek govori o intenzivnoj upotrebi. Osim toga, obloga volana može biti izlizana. To ukazuje na činjenicu da je auto mnogo više vožen u gradskim uslovima. Više hiljada kilometara pređenih u vožnji gradom uvek ima veće posledice po stanje motora nego ista tolika kilometraža pređena na otvorenom putu. Povećan zazor na šarkama vozačevih vrata takođe ukazuje na intenzivno korišćenje auta na kratkim relacijama.
Kraća i oštra probna vožnja: Ozbiljan kupac će tek nakon što je sve navedeno pregledao i kada ne postoje neke veće mane koje bi ga odgovorile od kupovine, sesti za volaz i okrenuti ključ. Ako ste u mogućnosti, povedite sa sobom vlasnika istog modela, jer će on moći da prepozna sve nedostatke. Ukoliko nijedna signalna lampica ne svetli nakon startovanja motora, to ne mora da znači da su svi uređaji ispravni. Dešava se da preprodavci namerno izvade sijalice, kako bi sakrili eventualne nedostatke. Korisno je da vozilo preparkirate nekoliko puta, jer ćete tako utvrditi da li servo-upravljač funkcioniše kako treba. U toku vožnje nemojte slušati muziku da biste mogli da registrujete šumove koji ukazuju na dotrajale komponente vozila.
Izvor: Auto portal