• Nova taksa na polovne automobile

    Novi pravilnik o uvozu polovnih vozila, doneće samo nove izdatke jer je reč o birokratskoj proceduri, koja ne doprinosi boljoj bezbednosti već samo košta.

    taksaPravilnik važi od 19. aprila, predviđa da će pre carinjenja i registracije svi “polovnjaci” koji u Srbiju stižu iz inostranstva prvo morati da idu na ispitivanje u neku od šest ovlašćenih institucija, posle čega će dobiti uverenje o izvršenom ispitivanju, koje će im izdati druga institucija – Agencija za bezbednost saobraćaja, piše “Danas”.

    To, međutim, ne znači da će se od danas voziti bezbedniji automobili nego do juče.

    Trenutno ima pet institucija ovlašćenih za ispitivanje upotrebljenih vozila, koje rade na 268 lokacija širom Srbije. To su Mašinski fakultet Univerziteta u Nišu, Centar za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije, Centar za motore i vozila Instituta za nuklearne nauke Vinča, Fakultet tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu i laboratorija CIAH Mašinskog fakulteta u Beogradu.

    – Ispitivanjem se ne utvrđuje da li je pređena kilometraža onolika koliko pokazuje vozilo. Ne utvrđuje se ni da li je vozilo havarisano ili ne. Sa aspekta uticaja na bezbednost saobraćaja ili zaštitu potrošača, novi pravilnik ne donosi ništa bitno. To je samo još jedna procedura i još jedna taksa – kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.

    O kolikoj taksi se zapravo radi?

    Prema podacima sa sajta Agencije za bezbednost saobraćaja, uvoznici od sada na sve dosadašnje troškove moraju da plate još i administrativnu taksu od 280 dinara i taksu za izdavanje uverenja o ispitivanju vozila od 3.000 dinara.

    Naravno, mora se platiti i samo ispitivanje u nekoj od sertifikovanih organizacija, gde su ispitivanja automobila do sada koštala oko 5.600 dinara. Da li će cena za proveru uvoznih vozila biti niža, ostaje da se vidi.

    Šta se zapravo ispituje?

    Prema informacijama ABS-a, proverava se usklađenost tehničkih karakteristika vozila iz saobraćajne dozvole sa podacima iz “odgovarajućih baza tehničkih karakteristika vozila”.

    – To ispitivanje je zakonom definisano kao provera da li je vozilo saglasno sa propisima. Dakle, da li su žmigavci saglasni sa propisima, da li su farovi saglasni i tako za razne sisteme u autu. U praksi to je sravnjenje dokumentacije. Prolazi se kroz papire i gleda da li se podaci slažu – objašnjava Okanović.
    Ako se podaci iz saobraćajne dozvole ne slažu sa podacima iz baza tehničkih karakteristika vozila, uvoznici moraju da obezbede Potvrdu o saobraznosti (Certificate of Conformity – COC), koju mogu da dobiju od ovlašćenog predstavnika proizvođača uvezenog automobila.

    Za sada nije poznato koliko će procedura ispitivanja trajati, a neizvesno je i da li će uvoznici automobila sami snositi trošak ispitivanja i izdavanja uverenja ili će se ovaj izdatak preliti na kupce u vidu viših cena polovnih vozila.

    Izvor: Danas