• Kvar kvačila

    Kvačilo, spojnica je vrlo važan sklop na vozilu. Njegova funkcija je da “spoji” motor sa menjačem, tj. da izvrši prenos snage sa motora na menjač, odnosno, pogonske točkove. Moderna kvačila se projektuju tako da mogu izdržati i preko 100.000km – 150.000km. To ponajviše zavisi od stila vožnje. Ako se ne vodi računa o kvačilu, ono može trajati i manje od 50.000km. Znači, dugotrajnost najviše zavisi od materijala i stila vožnje.

    Kako prepoznati da li je kvačilo neispravno?

    • Pedala kvačila “hvata” visoko, pred kraj puštanja pedale
    • Prilikom ubrzavanja, motor povećava broj obrtaja (bruji), a vozilo slabo ubrzava
    • Pedala kvačila hvata jako nisko, te prouzrokuje otežanu promenu brzina.
    • Prilkom promene brzina menjač “krči”
    • Prilikom kretanja vozilo potrzava
    • Prilikom potiskivanja pedale kvačila čuje se šum
    • Prilikom promena brzina, oštrijeg dodavanja i oduzimanja gasa, čuju se tupi udarci (karakteristična pojava kod vozila sa “Plivajućim zamajcem”)
    • Kad motor radi na praznom hodu – leru, čuje se lupkanje u predelu kvačila
    • Prilikom paljenja i gašenja čuju se neprijtni udarci u predelu menjača
    kvacilo-300x285Proklizavanje lamele

    Vozila koja su konstantno preopterećena češće imaju problema sa kvačilom. Neretko se dešava da dođe do proklizavanja lamele, čak i na relativno novim kvačilima. Motor vrti zamajac, ali sila kojom potisni ležaj deluje na lamelu nije dovoljna, jer je zbog prevelikog otpora previše teško pokrenuti točkove.

    Dijagnostikovanje kvara kvačila:
    • Upalite auto, povucite ručnu kočnicu i izbacite menjač iz brzine.
    • Dok je menjač u leru, a pedala kvačila otpuštena, proverite da li se čuje neko krčanje. Ako se nešto čuje, verovatno je problem u menjaču. Ako se ništa ne čuje, nastavite dalje.
    • Polako pritiskajte pedalu kvačila i osluškujte. Ako čujete zvuk sličan cvrkutanju, verovatno je problem u potisnom ležaju. Ako se ne čuje nikakav zvuk, pređite na sledeći korak.
    • Pritisnite pedalu kvačila do kraja. Ako se čuje nekakvo škripanje, opet je problem u nekom od ležajeva.
    • Još jedan od sigurnih pokazatelja neispravnog kvačila se može otkriti kada se u vožnji, sa potpuno otpuštenom pedalom kvačila, pri dodavanju gasa obrtaji motora povećavaju, a brzina ne. U tom slučaju, problem je potrošen frikcioni materijal na lameli.
    Lamela ostaje zalepljena za zamajac kada pritisnete pedalu. Uzroci ovakvaog stanja su:
    • neispravnost kabla kvačila
    • oštećen zamajac
    • zapušen hidraulični sistem kvačila
    • Ako ručica menjača neće da uđe u brzinu kada pritisnete pedalu kvačila, najverovatnije je prekinuta sajla kvačila, ili hidraulični sistem negde pušta. Isti uzrok izaziva i propadanje pedale kvačila. Isti problem se dobija i kada uđe vazduh u hidraulični sistem kvačila.

    Preciznija dijagnoza se može dati tek nakon skidanja i rastavljanja kvačila i njegovog pregleda. Ako nemate dovoljno iskustva u tome, najbolje je da posao prepustite profesionalnom majstoru.

    Najčešći razlozi za lepljenje lamele su:
    • Prekinuta, ili istegnuta sajla kvačila – sajla mora biti propisno zategnuta da bi mogla da vuče i gura kako treba
    • Curenje ili kvar na cilindrima kvačila – ako negde curi ulje za kvačilo, to će ga sprečiti da nabije dovoljan pritisak. Može da se manifestuje propadanjem pedale kvačila.
    • Vazduh u cevima sa uljem za kvačilo – ako uđe vazduh u sistem, dolazi do problema, jer je on stišljiv, za razliku od ulja. Tada se u hidrauličnim vodovima ne može postići dovoljan pritisak. Može da se manifestuje propadanjem pedale kvačila.
    • Loše podešeno kvačilo – ne prenosi se dovoljna količina sile kada sklonimo nogu sa pedale kvačila.
    • Loše uklopljeni delovi kvačila – neki delovi kvačila koji se mogu naći na tržištu nisu međusobno kompatibilni (odgovarajući).
    Tvrda pedala kvačila

    Još jedan od problema sa kvačilom može biti tvrda pedala kvačila. Za to može postojati više uzroka. Najčešći je neki problem u viljušci ili polugama koje prenose silu sa pedale na kvačilo. Takođe, kvačilo može biti tvrdo i zbog curenja u hidrauličnom sistemu, ili njegovog zapušavanja.

    Kvar može biti i u potisnom ležaju (druk lageru). On preko lepeze vuče potisnu ploču i tako oslobađa lamelu. Ako, kada sklonite nogu sa kvačila, čujete krčeći zvuk kotrljanja, verovatno imate problem sa potisnim ležejem.

    Problem može biti i u lepezastoj opruzi u korpi kvačila. Ona vremenom može izgubiti čvrstinu i postati elastična. Tada više nije sposobna da vrši svoju funkciju.

    Kada menjate neki od delova kvačila, obavezno promenite ceo set kvačila, jer je vrlo verovatno da i ostali delovi nisu u dobrom stanju. U tom slučaju, ponovo biste nakon kratkog vremena morali kod majstora zbog istog problema, a ova operacija nije jeftina.

    Ukoliko imate predlog kako prilagoditi vožnju gradskim uslovima, a da se pri tome sačuva vek kvačila, pišite nam.

    Vaše ime (obavezno)

    Vaš e-mail (obavezno)

    Predmet

    Vaša poruka

    captcha

    Unesite kod sa slike

    Izvor: auto delovi