• Crni led i kako ga nadmudriti

    Tokom vožnje u zimskom periodu ne suočavamo se samo sa snegom već i sa poledicom. Termin “crni led” se upotrebljava upravo za poledicu na putu koja je vozačima nevidljiva na prvi pogled jer se led izjednačava sa ostatkom puta. To je glazura koja se formira na putevima, trotoarima ili prilazima usled zamrzavanja kiše ili topljenja i ponovnog zamrzavanja snega, vode ili leda. “Crni led” je opasan upravo zato što ga je teško unapred otkriti.

    crni ledPoledica se obično formira oko tački smrzavanja. U ledenim vremenskim uslovima, na autoputevima može da dođe do formiranja poledice usled toplote guma na putu u kombinaciji sa temperaturom smrzavanja. Zato uvek imajte u vidu izveštaje o vremenskim uslovima i stanju na putevima. “Crni led” se obično formira noću i u ranim jutarnjim časovima, kada su temperature najniže ili kada nema sunca da zagreje puteve.

    Obično se formira na trasama puta koje nisu osunčane, kao što su tuneli ili trase oko kojih postoje drvoredi. Takođe, na putevima koji su manje prometni. “Crni led” se veoma brzo formira na mostovima, nadvožnjacima ili na putu ispod nadvožnjaka.

    Ukoliko niste sigurni u svoje vozačke sposobnosti u vožnji u zimskim uslovima, trebalo bi da vežbate vožnju na klizavom terenu. Za ovakav poduhvat vam trebaju sigurni uslovi, veliki prazan parking na kome ima snega i leda i iskusan vozač pored vas. Vežbajte vožnju i kočenje po ledu. Trebalo bi da vidite kako se vaš auto ponaša u ovakvim uslovima, kako se njime upravalja i kako ABS funkcioniše, ukoliko ga imate. Vežbanje u ovakvim uslovima može biti i zabavno.

    Kako postupiti?

    Ukoliko se susretnete sa poledicom, prvo morate ostati smireni i ne reagovati ishitreno. Osnovno pravilo je da u tom momentu ne pritiskate kočnicu i držite ravno volan, kako bi što je moguće lakše prešli preko leda. Usporite tako što ćete skinuti nogu sa papučice gasa i prebaciti menjača u niži stepen prenosa, bez da pritiskate kočnicu. Poenta je da se što lakše pređe preko površine leda. Obično te površine nisu duže od 6 m. Ako primetite da vam zadnji trap automobila klizi levo desno napravite veoma blagi okret volana u istom pravcu. Ako pokušate da se s tim izborite okretanjem volana u suprotnom smeru od smera proklizavanja rizikujete da se auto zanese, otme kontroli i okrene.

    Ukoliko prokliznete ili izgubite kontrolu nad autom, pokušajte da ostanete smireni. “Crni led” je često (ne uvek) neujednačeno gladak, pa će u nekom momentu vaše gume naići na otpor. Kočnicu i dalje upotrebljavajte minimalno, mada će u nekim momentima ona biti potrebna ako jako proklizavate. U tom slučaju, ako imate ABS, pritisnite kočnicu i auto će sam pumpati kočnice za vas dok proklizavate. Ako nemate ABS blago pumpajte kočnicu dok proklizavate. U oba slučaja, usmeravajte auto u pravcu u kom želite da ga okrenete.

    Ako na kraju, auto ipak ide van puta pokušajte da ga usmerite tako da napravite što manju štetu. U idealnom slučaju usmerite ga u prazno polje, dvorište ili paperjast sneg. Naravno, možda nećete imati veliki izbor, ali makar pokušajte.

    Postoji nekoliko stvari koje možete uraditi kako vas ne bi iznenadili ovakvi uslovi na putu.

    • Vozite pažljivo i polako. Ne pokušavajte da ubrzavate dok vozite po ledenom vremenu.
    • Neka vam svi prozori budu čisti od snega, leda, prljavštine i sl.
    • Uvek imajte upaljena svetla.
    • Proverite pneumatike.
    • NIKAD nemojte voziti u ovakvim uslovima sa aktiviranim tempomatom (kontrolorom brzine).

    SAVETI

    • Ako imate ABS kočnice, treba da znate kako se one ponašaju u uslovima poledice i da ne paničite.
    • Ako su vreme i uslovi na putu loši, odgodite obaveze i izbegnite vožnju koliko je to moguće.
    • Izbegavajte nagle pokrete. Naglo okretanje točkova, ubrzavanje ili kočenje dovšće do gubljenja kontrole nad vozilom. Jedan od načina da se prilagodite vožnji u zimskim uslovima je da zamislite jaje koje se nalazi između vašeg stopala i pedala gasa i kočnice. Neka vam prioritet bude da to imaginarno jaje ostane celo. Na taj način ćete voziti mnogo opreznije. Što bi se reklo- vozite kao po jajima.
    • Ne koristite telefon i neka vam pažnju ne odvalači radio. Morate biti potpuno koncentrisani na vožnju.
    • Pešačenje i vožnja bicikla po ledu je takođe opasna, jer rizikujete da se okliznete. Biciklisti posebno moraju da vode računa, obzirom da učestvuju u saobraćaju sa drugim vozilima.
    • Obavezno imajte sve četiri zimske gume.