Izbor na tržištu je velik, a razloga za paniku nema. Sve marke automobila za svaki od modela nude dva, tri ili četiri osnovna paketa opreme, a zatim se uz njih nude i moguće doplate. Tu počinju finese, jer trgovci često jednu opciju uslovljavaju obaveznim odabirom druge ili čak i treće, a može vam se dogoditi i suprotno – da jedan traženi dodatak automatski isključuje mogućnost kupovine drugog, takođe željenog elementa dodatne opreme.
To su ipak retki slučajevi, pa je najbolje da razmislite o tome što zapravo želite da imate u autu, šta vam stvarno treba, bez obzira na to da li je reč o delovima paketa ili doplatama. Pokušajte da izbegnete zaista nepotrebne doplate. Na popis stvari koje vam trebaju radije ubacite tepihe, lance za sneg, jelensku kožicu, osveživač vazduha. Ništa od toga ne pripada redovnoj opremi automobila, ali svaki od tih predmeta trebaće vam i više i češće nego neki skupi dodaci.
REZERVNI TOČAK
Set za krpljenje guma postao je standard u praktično svim kategorijama i vrstama ličnih automobila jer je manji, lakši i jeftiniji, te zauzima manje mesta u prtljažniku. Ali, svako ko je imao posla s njim zna da je on često potpuno beskoristan te da baš i ne služi svrsi. Dakle, ne škrtarite, nego izbrojite nekoliko hiljada dinara više i vozite se bez straha.
ERGONOMSKA SEDIŠTA
Nude li vam se pri kupovini bolja sedišta, nemate šta da razmišljate, posebno ako nisu preskupa. Osim preko upravljača, upravo preko njih ostvarujete najjači i stalan kontakt s vozilom. Čak i ako se ne vozite više od sat ili dva dnevno, uložite u njih. Vaše telo će vam biti zahvalno.
TEMPOMAT I LIMITATOR
Slična stvar kao i sa sedištima, ali počinjete da ih cenite tek na nešto duže staze. Imate li mogućnost da odmorite noge i protegnete ih za vreme vožnje, bićete odmorniji nego da svakih pola sata stajete na kafu.
Takođe, uz pametno korišćenje tempomata bi trebalo da imate problema ni s prekoračenjem dopuštene brzine.
AUTOMATSKA KLIMATIZACIJA
Nekad čisti luksuz, danas sve češće standard čak i u nižim klasama, automatska klimatizacija štedi vas od brige, preterane potrošnje goriva, ali i moguće glavobolje ili prehlade. Uostalom, kakvu klimu imate kod kuće ili u kancelariji, ručnu ili automatsku? Razlika u ceni sve je manja…
PARKIRNI SENZORI
Nisu uvek i svima nužno potrebni, ali je život s njima jednostavniji. Ipak ne preterujte, zadnji su vam dovoljni, a prednje ćete koristiti tek tu i tamo. Zanimljive i sve popularnije kamere slobodno preskočite. Skuplje su, često dolaze u paketu s velikim skupim monitorima i audio-sistemima, a njihova je slika neretko vrlo iskrivljena. Ako bez obzira na navedeno i dalje želite prednje parkirne senzore, aftermarket ponuda je bolja i jeftinija.
NAVIGACIONI UREĐAJ
Ono što važi za kamere, važi i za GPS. Fabrički sistemi još uvek su znatno skuplji od prenosnih, a često se radi o istim ili čak lošijim modelima. Osim njih, tu su i smartphone aplikacije koje su često besplatne i, ako baš niste profesionalni dostavljač na duge staze, dovoljne za većinu potreba.
TV/DVD UREĐAJ
Preskočiti, iz istog razloga kao i navigaciju i kamere. Vozač TV program neće gledati, a ako klince baš ne možete da umiri bez crtaća, radije im kupite neke jeftinije prenosne uređaje. Što se vas tiče, bolje je uložiti u bolji audiosistem ili nekoliko zvučnika više.
KOŽNA SEDIŠTA
Zvuče tako dobro, ali su đavolski skupa, a samo donose probleme. Leti će vam zadnjica goreti, zimi ćete i uz najbolje grejače imati utisak da sedite na klizalištu. Uzmite ih jedino ako ste baš zaljubljeni u njih i ako ste spremni da istresete još i novac za njihovo provetravanje i hlađenje. A on pak često dolazi u kombinaciji sa stvarno skupom masažnom opcijom.
4×4 POGON
Zvuči frajerski, ali pitanje je kuda ste vi zapravo mislili da vozite? Skupa stavka već u startu, podiže potrošnju goriva te donosi ekstra glavobolju ako se nešto pokvari.
Ova vam stavka stvarno ne treba, osim ako niste vozač trka ili nepopravljivi avanturista. Ili, naravno, ministar…
(PRE)VELIKE ALU FELNE
Izgledaju sjajno, ali što su veće, biće skuplje, a vožnja će biti neudobnija. A kad ih ogrebete, izgledaće gore od obične čelične felne. Veća felna znači i potražnju za većom dimenzijom guma, a ne treba spominjati šta to donosi sa sobom.
EL. PRILAGOĐAVANJE RETROVIZORA
Slažemo se, ručkice za nameštanje retrovizora stvarno izgledaju sirotinjski. Retko gde ih je zapravo moguće naći no, ruku na srce, sasvim su dovoljne čak i ako vozite Ferrari. Koliko često mislite prilagođavati ogledala? Isto važi i za električna sedišta. Još nekako imaju smisla u autima kod kojih se vozači menjaju, ali većinu automobila na našim putevima i dalje vozi samo jedan čovek.
METALIK BOJA
Nema sumnje da su posebne metalik ili perla mešavine izuzetno atraktivne te se u mnoge od njih lako zaljubiti. Znaju to i trgovci, pa će vam za neke od njih pokušati da naplate iznose koji se broje u stotinama hiljada dinara. Kad ih ogrebete, a hoćete pre ili posle, neće vam biti dobro…
Izvor: Večernji list